Click this

Friday, May 31, 2013

FYP dilemma again.

Sama ada minat atau tidak. Aku sebenarnya tidak pasti. Genetik bukan perkara yang mudah untuk difahami dan genetik boleh jadi sesuatu yang menarik bila diselami. Aku percaya itu. Dr. Chris nekad bertanyakan minat aku di bahagian mana. Plants? Animal? Ya, animal. Aku kata animal dengan jawapan muktamad. Saya boleh relate apa yang saya belajar dengan manusia kalau saya ambil animal. Saya suka fisiologi. Saya suka belajar medik tapi saya tak nak jadi doktor, sebab tu saya ambil biologi, doctor. Aku terang dengan nada bersungguh.


Akhirnya, Dr. Chris tawarkan diri dia untuk bantu aku ke arah minat aku. Katanya, FYP tanpa minat susah jadinya nanti. Susah itu belakang cerita, janji kita ada passion untuk project, janji kita tidak ambil mudah dengan apa yang kita lakukan.  Dia macam bila kita ada curiosity, then it will induce diri kita untuk learn more. Alhamdulillah, tajuk aku ditukar. No more genetics. No more plants. In fact, lagi interesting. I will play with sperms. Euuww bunyi macam scary. Hahaha.


Well, sebenarnya it is goats punya sperm. Bukan manusia laaahhhh!


And my journey has begin. Tiga minggu lagi aku akan praktikal. Cerita pasal cari tempat praktikal, itu lagi satu hal. Aku give up di pertengahan jalan. Aku rasa aku taknak praktikal dan aku nak duduk rumah sepanjang cuti semester. Mesti heaven. Tiga tahun aku di upm, sekali pun aku tak pernah bercuti panjang masa semester break. KASIHAN bukan? Tapi, tak apa. Ada hikmah mungkin. Jadi, aku terpaksa berbulan puasa di selangor. Di upm. Di kolej. Dan mungkin membeli juadah berbuka puasa di bazar ramadan serdang. Bazar ramadan bangi. KASIHAN!



No comments: