Click this

Thursday, June 9, 2011

Manners reflect who you are

Assalamualaikum.

Apa yang korang expect bila deal dengan pekerja yang bekerja di kaunter atau yang deal dengan orang lain? Sudah pastinya perkhidmatan yang cemerlang gemilang dan terbilang kan. Paling koman pun mesra pelanggan. Sebab sudah terang lagi bersuluh kerja mereka deal dengan pelanggan, so customer is always first right?

Tapi, sejak dari sekolah lagi apa yang saya alami sama je sampai sekarang. Dulu dekat sekolah, ada certain kerani je yang layan students baikbaik. Yang lain semua buat muka marah, tak puas hati, tension etc.Yang buat muka sombong lagi tak tahan sampai rasa macam malas nak pergi office jumpa makcikmakcik kerani yang cenggitu.

Dekat universiti pun sama jugak. Staf yang duduk dekat office ada certain je yang baik, ramah dan mesra. Kita bukan nak dilayan bagai anak raja segala, but dilayan seperti manusia susah sangat kew? Yang tak tahan, kalau dah kerja memang deal dengan students everyday, kenapa benci sangat dekat mukamuka students ni. Kalau taknak layan students, then apply another job yang tak deal dengan students. Easy.

Niat saya bukan nak memburukkan makcikmakcik yang pernah deal dengan saya dulu, tapi nak tegur atau sebagai peringatan saja. Senyum is a big must kalau nak deal dengan sapesape. Kalau susah sangat nak senyum, paling tidak jangan lah buat muka annoying. Paling buruk perangai, sound orang pulak tu cenggini apa lagi lah students ni nak, tak habishabis. 

Hari ni, borang yang patut di pos laju jadi delay. Sebab ape? Sebab khidmat kaunter pos laju yang kurang peka ke memang tak tahu beza antara pos laju dengan pos biasa. Itulah beza cara kerja orang kita, bila dah dapat kerja tak pernah nak buat all out, sambil lewa je. Yang bodoh sombong lagi tak tahan. Besar sangat lah jawatan bajet macam bos petronas je gaya.

Reality hurts baby. Bukan takda yang layan customer baikbaik, tapi disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga. Kecewa dengan khidmat yang diberi, takkan nak cakap yang orang kerajaan ni makan gaji buta pulak. Nanti ada yang marah tak tentu hala. Jadi, nak jadikan perkara itu mudah buat kerja baikbaik sebab dah itu kerja awak.

Lastly, yup hanya makcikmakcik kerani je yang layan saya macam tu. Pakcikpakcik kerani, pakcikpakcik staf, pakcikpakcik kaunter tak pernah pun bagi layanan yang kurang sopan macam tu. Weird! Mungkin saya je yang pernah rasa ni semua, korang tak kot. Mungkin makcikmakcik kerani, kaunter dan staf tengok muka saya ni macam deserve diberi layanan yang cenggitu. Entah!


No comments: